Friday, February 19, 2010

DOA YG DIBACA APABILA MENEMUI JALAN BUNTU (dalam apa-apa masalah )

“Ya Allah,aku mengadu kepada-Mu lemahnya kekuatan diriku,sangat terbatasnya kecerdasanku dan kehinaan diriku atas manusia,dengan rahmat Engkau Ya Allah Tuhan Pemelihara sekalian alam.

Engkaulah Tuhan Pemelihara sekalian orang-orang dhaif,Engkaulah Tuhanku,kepada siapakah Engkau menyerahkan aku,kepada orang asing yang mengusir aku atau kepada musuh yang menguasai urusanku.Tetapi meskipun demikian aku reda asal saja Engkau tidak memurkai aku.Kemaafan-Mu lebih besar dari dosaku,aku meminta dengan Nur Zat-Mu yang menerangi semua kegelapan,dan dengannya menjadi baik urusan dunia dan akhirat,semoga aku tidak tertimpa kemurkaan-Mu dan azab-Mu.Bagi-Mu sumber keredaan,sehingga Engkau redai aku.Tidak ada daya dan kekuatan hanya dengan Engkau”

DOA UNTUK MEMPERKUAT INGATAN ( Mudah menghafal )

“Allah Yang Maha Rahman Yang mengajarkan Quran.Ia menjadikan insan dan mengajarnya keterangan tentang matahari dan bulan dijadikan-Nya dengan perhitungan, bintang dan pepohonan sujud kepada-Nya.

Jangan engkau gerakkan lidahmu,engkau tergesa-gesa dengan itu.Kamilah yang membacanya dan mengumpulkannya.Apabila Kami membacanya,ikutilah bacaan itu.Kemudian Kami memberikan penjelasannya.

Tetapi itu adalah Quran Yang Mulia,tertulis di papan yang terpelihara ( Lauh Mahfud )”

DOA UNTUK CEPAT TANGGAP DALAM MEMAHAMI ILMU.

“Ya Allah,ilhamilah aku dengan ilmu yang dapat menjadi alat untuk mengetahui semua suruhan-Mu.

Dan dapat untuk mengetahui semua lapangan-Mu.

Berikanlah kepadaku ya Allah,kefahaman yang mendalam dari para Nabi.

Dan kefasihan hafalan para Rasul.

Dan cepatnya ilham para malaikat Muqorrobin.

Dan kurniakanlah kepadaku ya Allah,dengan cahaya ilmu dan cepat menangkap dalam kefahaman.

Dan keluarkanlah aku dari kegelapan keraguan.

Dan bukalah untukku semua pintu rahmat-Mu.

Dan ajarkanlah kepadaku rahsia hikmat-Mu,ya Tuhan semesta alam.”

No comments:

Post a Comment